خانه »» چاپ تراکت »» تهیه ی پلیت در دیگر روش های چاپ

تهیه ی پلیت در دیگر روش های چاپ

 

تهیه ی پلیت در دیگر روش های چاپ

 

تهیه ی پلیت در دیگر روش های چاپ   Plate making for other processes

از روش های مختلف چاپی، برای تولید محصولات مختلف و با مواد چاپ شوندهی متفاوت استفاده می شود. بعضی از این روس ها از تکنولوژی قدیمی تری برخوردار هستند.جایگاه جدیدی را برای تولیدات محدود حفظ کرده اند. در حالی که برای چاپ روی سطوح مختلف هنوز هم به روش های چاپی دیگری نیاز است. امروزه برای تهیه ی پلیت در روش های چاپی مختلف، از تکنیک دیجیتال استفاده می شود، در حالی که در بعضی از روش ها نیز، تهیه ی پلیت به همان شکل قدیم و بدون تغییر انجام می شود.

چاپ ارزان تراکت در تهران

چاپ دیجیتال  Digital Printing

چاپ دیجیتال نیازی به پلیت ندارد، سطح چاپ شونده از طریق فایل PDF به صورت اتوماتیک بر روی ماشین ساخته میشود .

لترپرس  Letter press

در این روش هریک از اجزای حروف متحرک، سطح چاپ شونده را تشکیل می دهند. با تهیه ی فیلم نگاتیو از اریژینال و ظاهر کردن بر روی صفحه ی فلزی و کاربرد مواد شیمیایی به منظور گود کردن قسمت های بدون چاب و سپس برش کلیشه، تصویر مورد چاپ آماده می شود که نسبت به سطح فلز برجسته تر است. در حقیقت قسمت های چاپ شونده به صورت برجسته و قسمت های بدون چاپ، پایین تر از آن قرار می گیرند. سپس کلیشه ی ساخته شده در یک شاسی  قرار می گیرد و نصب می شود. تصویر را می توان بر روی چوب نیز کنده کاری کرد و آن را به صورتی تراشید که سطح چاپ شونده بالاتر از زمینه ی چوب قرار گیرد. حروف را با روش قالب گیری با فلز مذاب تولید می کنند. در ماشین های لترپرس حروف سربی در یک شاسی فلزی بسته و سپس بر روی ماشین چاپ نصب می شود. ارتفاع این شاسی به صورتی تنظیم می شود که سطح برجسته ی حروف به شکل یک نواخت مرکبی شود. در نوع دیگری از روش لترپرس، از پلیت پلاستیک و یا لاستیکی استفاده میشود. امروزه هیچ یک از این روش ها کاربرد زیادی ندارد.

بخوانید:  پخش تراکت در تمام مناطق تهران بدون دور ریز و ۱۰۰% تضمینی

چاپ فلکسو    Flexography

از این روش برای چاپ لفاف در بسته بندی و بعضی از روزنامه جا استفاده میشود. امروزه از گردش کار دیجیتال در این روش چاپی استفاده میشود که مراحل پیش از چاپ در آن نیز همانند روش افست است. برخلاف گذشته، امروزه تهیه ی پلیت فلکسو را در چاپخانه انجام می دهند و نیازی به سفارش کار به واحدهای تخصصی نیست. همین مسئله باعث پیشرفت های اقتصادی و صرفه جویی در زمان و سرعت بخشیدن به پروسه ی کار در فلکسو شده، که در نتیجه ی آن، سهم بیشتری در بازار چاپ به فلکسو اختصاص یافته است. در چاپ فلکسو از پلیت های قابل انعطاف فتو پلیمر و با سطح برجسته استفاده میشود که با استفاده از چسب و با دست بر روی سیلندر بسته می شود. اما امروزه مثل آنچه در روش افست انجام می گیرد، آخرین تکنیک های کامپیوتر به پلیت (CTP) تصویر به شکل مستقیم بر روی پلیت های حساس عکاسی می شود و یا از پلیت های اسلیو (Sleeve) استفاده می شود، که در مقایسه با روش دستی، با کم ترین هزینه و زمان انجام می شود. حکاکی با لیزر نیز تکنیک دیگریست که قسمت های بدون چاپ را با استفاده از اشعه لیزر برش میدهد. از نرم افزارهای تخصصی نیز برای چاپ رنگ های مخصوص
در بخش بسته بندی استفاده می شود که از نیازهای خاص در روش فلکسو است. برای چاپ کتاب نیز از پلیت های فتوپ لیمر در ماشین های تسمه ای استفاده می کنند

 

چاپ گراور   Gravure

در روش چاپ گراور، شکل گیری تصویر به صورت گود انجام می شود. در این روش، اکثرا از سیلندرهای استیل استفاده می گردد که سطح آن با پوسته ی نازکی از فلز پولیش شده است و در نهایت، سطح چاپ شونده را تشکیل می دهد.
در این روش که قدیمی تر است سطح چاپ شونده از حفره هایی تشکیل شده که از نظر سطح یک سانند ولی عمق حفره ها با یکدیگر متفاوت است. حفره هایی با عمق بیشتر برای چاپ قسمتهای تیره در تصویر به کار می روند که بیشترین مرکب را انتقال می دهند و حفره های با عمق کم، برای چاپ بخش های روشن تر استفاده می شوند. به این ترتیب، طیف های مختلف خاکستری را بدون استفاده از ترام می توان چاپ کرد
برای تهیهی سیلندر، سطح آن را که از جنس مس است، به نور حساس می کنند که با فیلم پوزیتیو عکاسی ظاهر می شود. قسمت های بدون تصویر با فرایند شیمیایی، سخت و محکم می شوند و قسمتهای چاپ شونده پایین تر از سطح سیلندر قرار می گیرند.
امروزه، سیلندرهای گراور را با ماشین های الکترونیکی حکاکی می کنند، که مجهز به تیغه های الماسه برای گود کردن حفره ها هستند. برخلاف سیلندرهای قدیمی، در این روش، سلول های (حفره ها) حکاکی شده از نظر عمق و سطح با یکدیگر تفاوت دارند. از روکش کروم نیز برای حفاظت و جلوگیری از خوردگی سطح سیلندر در کارهای پرتیراژ استفاده میشود. در این روش نیز، مثل روش افست و فلکسو، از گردش کار دیجیتال استفاده میشود که به همراه حکاکی الکترونیک، هزینه های آماده سازی سیلندر و زمان شروع کار را کاهش می دهد و در بازار چاپ، با تیراژهای پایین تر، آن را با افست روتاتيو قابل رقابت ساخته است.

بخوانید:  شیوه های پخش تراکت در تهران

چاپ سیلک اسکرینScreen printing

در چاپ سیلک اسکرین، تصویر را با استفاده از استنسیل، با دست و یا روش عکاسی و یا به شکل مستقیم، از یک فایل دیجیتال تهیه می کنند. توری ای که استنسیل روی آن قرار می گیرد، از شبکه های ریز از جنس نایلون، پلی استر و یا استیل ساخته شده و قیمت آن گران تر از جنس های دیگر است. اما برای چاپ با تیراژ بالا، کیفیت آن قابل تحسین است و جزئیات تصویر را بهتر نمایان می سازد. این تور با شبکه های مختلف استفاده میشود و اندازهی شبکه ها بستگی به ضخامت مرکب و چاپ شدن جزئیات ریز در تصویر دارد.

بخوانید:  چاپ تراکت در تیتراژبالا

استنسیل

استنسیل را که از جنس فیلم دولایه است، با دست برش میدهند. لایه ی بالایی آن را براساس لی آت برش میدهند و قسمت های تصویرساز را با تیغ برش میدهند و لایه ی زیرین را رها می کنند. همین عمل را می توان با استفاده از تیغه ی ترسیم گر که با فرمان کامپیوتر حرکت می کند، انجام داد، سپس فیلم را بر روی توری منتقل و لایه ی پشتی را جدا می کنند، تا فیلم بتواند قسمت های باز توری را که قسمت های بدون چاپ است، بپوشاند. البته از استنسیل های دستی، نمی توان برای چاپ حرفهای ریز، عکس، و یا اشکال گرافیکی دقیق استفاده کرد. در این موارد باید از روش عکاسی استفاده شود. فتواستنسیل را می توان با روش عکاسی مستقیم یا غیرمستقیم تهیه کرد. در روش غیرمستقیم، فیلم پوزیتیو از کار تهیه میشود که با قرار دادن آن در تماس با فیلم استنسیل، به روش عکاسی تهیه میشود. نور از قسمتهای شفاف فیلم عبور می کند و قسمت های حساس به نور را روی استنسیل، سخت و غیرقابل حل می کند، در حالی که قسمتهای تیره و نور ندیده به صورت نرم باقی می مانند و با مواد شیمیایی شسته و پاک می شود. سپس استنسیل را به توری منتقل و ورقهی پشت آن را جدا می کنند که به این وسیله، قسمت های بدون تصویر بر روی توری سخت و پوشیده میشوند.
در روش مستقیم، توری مستقیما با مواد حساس به نور پوشیده می شود، تصویر پوزیتیو را بر روی مواد حساس به نور قرار میدهند و کپی می کنند. انتظار می رود که این تکنیک به زودی جایگزین خوبی برای تهیه ی استنسیل با روش فتو شیمیایی باشد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تعرفه تماس با ما طراحی سایت استخدام
تماس با ما 09904188428